Majlis Berbuka Puasa

MAJLIS BERBUKA PUASA

Majlis berbuka puasa telah diadakan pada 10 September 2009 bertempat di Sekolah Menengah Kebangsaan Jelai Felda, Gemas. Berikut ialah aturcara program:

4.30 – 6.50 Petang

Majlis Khatam Al-Quran yang telah dijalankan dipimpin oleh Ustaz. Rizal Bin Kemis bersama dengan beberapa orang guru. Pelajar yang terlibat dengan majlis ini terdiri daripada pelajar yang mengikuti program Tadarus Al-Quran iaitu pelajar 1 dan 2 UIAM serta pelajar Badan Kerohanian (BADAR).


6.50 – 7.10 Malam

Kehadiran guru, kakitangan sekolah, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta jemputan VIP iaitu Ustaz Sa’id Bin Abd. Latif Al-Kurawiyah bersama dua orang pelajar daripada Institut Tahfiz Al-Quran Negeri Sembilan (ITQAN).


7.12 – 7.30 Malam

Semua guru, pihak PIBG, kakitangan, pelajar dan tetamu jemputan menunaikan solat maghrib secara berjemaah yang diimamkan Ustaz Sa’id Bin Abd. Latif Al-Kurawiyah daripada Institut Tahfiz Al-Quran Negeri Sembilan (ITQAN).


7.30 – 8.00 Malam

Semua guru, pihak PIBG, kakitangan, pelajar dan tetamu jemputan menikmati jamuan berbuka puasa yang telah disediakan oleh Ahli Jawatan Kuasa yang terlibat di kantin sekolah.

8.00 – 8.30 Malam

Selepas majlis berbuka puasa, Ustaz. Sa’id Bin Abd. Latif Al-Kurawiyah memperdengarkan bacaan Al-Quran kepada para hadirin. Diharapkan para hadirin dapat menghayati dan mengamalkannya di dalam kehidupan seharian supaya menjadi insan yang bertaqwa dan beriman.

8.30 – 10.00 Malam

Semua guru, pihak PIBG, kakitangan, pelajar dan tetamu jemputan menunaikan solat Isyak dan solat sunat terawih secara berjemaah yang diimamkan oleh Ustaz Sa’id Bin Abd. Latif Al-Kurawiyah.


3.15 – 5.00 Pagi

Program ini diteruskan dengan Qiamulail yang dipimpin oleh Ustaz. Rizal Bin Kemis dan beberapa orang pelajar BADAR dengan melakukan beberapa solat sunat seperti solat sunat taubat, solat sunat tasbih dan lain –lain lagi. Qiamulail ini dihadiri oleh para pelajar, guru dan ibu bapa dengan harapan supaya segala amalan yang dilakukan dapat menambahkan iman dan diterima olehNya.

5.00 – 7.00 Pagi

Para guru , pelajar dan ibu bapa bersahur di kantin sekolah.

5.20 – 6.30 Pagi

Semua guru, pelajar dan ibu bapa menunaikan solat Subuh berjemaah yang diimamkan oleh En. Rosran , salah seorang wakil ibu bapa yang mengikuti program tersebut. Selepas solat Subuh, beliau menyampaikan tazkirah yang bertajuk ” Kematian yang Menghampiri”. Antara intipati tazkirahnya, beliau mengingatkan para hadirin bahawa setiap makhluk yang bernyawa di bumi ini akan menemui kematian dan hendaklah kita membuat persediaan ke arah tersebut.

0 comments:

Post a Comment